2016 wordt ongetwijfeld het jaar van de 360º fotografie. Het opent deuren naar een volledig nieuwe manier van communiceren omtrent vastgoed. Geen twijfels meer of de ruimte al dan niet groot of klein is. Een 360º foto liegt niet. Het selecteren van mogelijke huizen is een ganse opgave en het aanbod op de markt is niet gering. Elke potentiele koper moet een zo’n perfect mogelijk beeld krijgen van het huis dat hij of zij bezichtigt op het wereldwijde web. Met de data die beschikbaar is wordt een verwachtingspatroon gecreëerd. Het kopen van een huis is, voor een groot deel, een emotionele beslissing. Het is immers een beslissing die toch een groot stuk van je toekomst bepaalt. Thuis. Een woord dat toch voor veel mensen beelden van warmte en genegenheid oproept.
Net hierdoor hebben ook huizen geen tweede kans om een eerste indruk te maken. De eerste stap. De eerste blik. Het is vaak al doorslaggevend. Eens mensen een pand bezoeken, proberen ze dit te matchen aan het interne beeld die ze hebben opgebouwd via de online gegevens. Indien dit beeld niet klopt met wat ze zien, springt de verkoop vaak al af. Uit vriendelijkheid wordt de tour met de makelaar toch meegevolgd, maar eigenlijk is het proces an sich niet efficiënt op deze manier. Dankzij het gebruik van een virtuele tour kan het beeld dat mensen creëren van hun potentiele, toekomstige thuis veel beter vorm krijgen. De voorselectie van de te bezoeken panden kan dus veel nauwer worden gemaakt, waardoor er langs beide zijden minder tijd verloren gaat.
De virtuele rondleidingen kunnen bovendien op elk platform worden bekeken, zowel op desktop als op smartphones kunnen mensen panden bezoeken. Bovendien kunnen de virtuele tours zelfs in virtuele realiteit worden bezocht. Dankzij het kartonnen VR-brilletje kunnen mensen zich zelfs even ter plaatse wanen. Zo wordt het beeld van hun toekomstige thuis nog meer versterkt. En dit dus zonder ter plaatse te gaan.
Kantoor Oudenaarde