De Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat (KFBN) geeft zij die hun woning willen verkopen, de raad om zo snel mogelijk een notaris te contacteren. Op dit moment lopen de administratieve verwerking en de aflevering van getuigschriften bij de overheid namelijk zware vertragingen op. Na het ondertekenen van de koop- of kredietakte zorgt de notaris voor de neerlegging ervan, zowel bij het registratiekantoor als bij het hypotheekkantoor, maar ook voor de betaling van de verschuldigde registratierechten en hypotheekkosten.
Die neerleggingen gebeuren sinds 1 januari 2015 elektronisch. De administratieve verwerking door de overheid loopt echter zware vertragingen op en dat heeft gevolgen voor de tijd die nodig is om de koop- of kredietakte voor te bereiden en daarna neer te leggen. Waar de notaris vroeger al na enkele weken uitsluitsel had over het eigendomsrecht bij het verkopen van een woning, moet men nu rekenen in maanden. Die achterstand is voor een groot stuk te wijten aan de ingebruikname van 4 nieuwe computersystemen in 2015 en de daarmee gepaard gaande kinderziekten. Bovendien is de activiteit op de vastgoedmarkt de voorbije jaren gevoelig gestegen, waardoor het aantal afgeleverde hypothecaire getuigschriften toenam.
Ben je van plan om je woning te verkopen, neem dan zo snel mogelijk contact op met een notaris. Hij kan inschatten hoeveel tijd er nodig is om je koop- of kredietdossier in orde te krijgen en hoeveel tijd de overheid dan nog nodig heeft om de nodige bewijzen en getuigschriften te kunnen afleveren. De federatie noemt het project van de elektronische neerlegging erg ambitieus, maar complex. Daarom is het niet onlogisch dat er bij de start moeilijkheden zijn. Het is een grote stap naar betere processen en digitalisering, maar er duiken nog steeds nieuwe problemen op. Er wordt echter gewerkt aan een oplossing.
Wens je meer informatie over het verkopen van een woning, aarzel dan niet om ons te contacteren.